Efteråret er den tid på året, hvor flest mennesker går ned med stress.

Mange går ned med et ordentlig brag.

Fra den ene dag til den anden – sådan føles det i hvert fald.

 

Stress bygger sig op – fra sommerferien til nu

 

Virkeligheden er, at efteråret er stress-højtid fordi alt for mange hårdt arbejdende mennesker som dig, men job, familie, fritidsaktiviter, hjemlige gøremål, forventninger, pres og fyldte kalendere ikke kan holde til mere.

Måske er det også dig?

 

Kan du kende dette:

 

  • alting er uoverskueligt

 

  • du er træt, træt, TRÆT!

 

  • faktisk har du mest lyst til at gemme dig under dynen, til det er sommer igen

 

  • du har hovedpine, mavepine, muskelsmerter

 

  • du kan slet ikke slappe af

 

  • du har mange ting du skal nå, men lige meget hvor hårdt du prøver, når du det bare ikke

 

  • du glemmer ting

 

  • måske er du endda blevet lidt af en vrissen-pind, hvis tolerancetærskel er særdeles lav

 

  • faktisk synes du måske andre mennesker opfører sig som idioter og er skide irriterende

 

  • din energi er helt i bund – ja det føles faktisk mere som om der slet ikke er noget energi tilbage

 

  • åhh… du gider bare ikke mere

 

Det er stressen der gør det

 

Hvis du kan sige ja til en eller flere af de punkter jeg har skrevet ovenfor – så er der en overhængende risiko for, at det du oplever er stress.

Det er stressen, der får dig til at føle sådan.

Det er også stressen der gør, at du har det, som du har det.

Stress er dum. Den er bare ikke rar.

Og den stikker sit grimme fjæs frem særligt her i efteråret, fordi du i for lang tid har prøvet at jonglere med alt for meget.

 

Sommerferien var ikke nok

 

Hånden på hjertet.

Fortæl mig engang:

 

  • Kunne du godt mærke at du var presset og stresset inden du gik på sommerferie?

 

  • Tænkte du, at det saft suseme var godt du skulle have ferie, for ellers var du måske faldet om af træthed og pres?

 

  • Håbede du, at sommerferien kunne fikse dit ubehag?

 

  • Forventede du at en ferie ville kunne gøre dig frisk og i topform igen?

 

Hvis ja, så har du gjort som rigtig mange andre.

 

Men det virker ikke. 

 

 

En sommerferie er ikke nok til at reducere stress.

Og derfor går du måske ned med stress nu i efteråret – fordi presset bare er vokset og vokset og vokset her efter sommerferien, og nu har du ikke mere at give af.

Så du må give op.

 

Du er ikke alene (omend det ikke er en trøst)

 

Pensionsselskabet PFA opgør hver måned antallet af henvendelser om hjælp til stress.

I efteråret stiger forespørgsel med 29% flere henvendelser.

Du er derfor ikke alene om at føle dig stresset, presset og opgivende.

Det er selvfølgelig ingen trøst – men det, der kan trøste dig her i stressens højtid, det er at du kan få det bedre.

 

Det er muligt at mindske stress – men hvordan?

 

Hvis du oplever stress, kan det være rigtig svært at overskue hvordan i alverden du skal få det bedre.

 

  • Hvor skal du lede efter løsninger?

 

  • Hvem skal du spørge?

 

  • Og hvordan skal det i det hele taget lade sig gøre at få det bedre?

 

Det er ganske naturligt at være i vildrede med, hvordan du skal håndtere den stress du oplever, og som gør din hverdag til en lang vandring op af bakke.

Men skriv dig dette bag øret: Hvis du ikke gør noget ved din stress, bliver den desværre kun værre.

Derfor vil det være anbefalelsesværdigt at du lærer at reducere din stress – for det kan man nemlig godt.

Faktisk er det ikke helt vildt svært, hvis du ved hvordan.

Og jeg vil gerne hjælpe dig.

 

Du kan starte her

 

Hvis du gerne vil være en af dem, der ikke ender med at gå ned med stress dette efterår, så skal du lære at reducere din stress.

Det kan du gøre på min nye onlinekursus Less Stress Light. Her kan du helt selv og i dit eget tempo lære at spotte dine stress-symptomer og finde ud af, hvad der er årsag til din stress.

Og så kan du meget lettere gøre noget ved det – og opleve at stressen mindskes.