For mange er ferien slut, og arbejdet venter i morgen. Rigtig mange glæder sig heldigvis til at komme tilbage til hverdagen – og til at komme på arbejde igen. Men der er nogen, som ikke glæder sig. Måske er det dig?

Måske er det dig, der har mærket stressen banke lidt rigeligt på inden du gik på ferie, og nu har du holdt 2-3 ugers ferie. Du glæder dig ikke ligefrem til at komme på jobbet i morgen – måske kan du endda allerede mærke uroen i kroppen – og hjertet, der slår lidt hurtigere ved tanken om, at det er arbejdsdag i morgen?

 

Stresset efter ferie – kan man det?

 

Det kan være du undrer dig. Hvordan kan du være stresset, når du lige har holdt ferie. Er det i det hele taget muligt?

Ja, det er muligt at have stress også efter 2-3 ugers ferie. For en kort pause fra stress, er slet ikke nok til, at du slipper af med dine stress-signaler.

Det er slet ikke nok til at kroppen har fundet ro og dit nervesystem er normaliseret. – Og særligt ikke, hvis du ofte har tænkt på arbejde i din ferie – og eventuel endda har fået et par opgaver fra hånden, selv om du officielt har haft ferie.

Det er svært at sige, hvor lang tid “man” skal holde fri, før man er stressfri. For stress er individuelt. Nogen kommer sig hurtigere over en stress-periode end andre. Desuden vil arten af stress-perioden også spille ind.

Det bedste du kan gøre er at mærke efter. Hvordan har du det? Hvis du fortsat oplever stress-symptomer og udviser stress, så er du ikke klar.

 

Ferie = en helle

 

Mange bruger sommerferier, efterårsferier og juleferier som “heller” i en hektisk hverdag. Og selvfølgelig har det en effekt, men den er ikke varig, fordi varigheden af ferien ikke svarer til den tid, det typisk tager at blive stressfri.

Og en pause som en ferie, lærer dig ikke at håndtere stress. Den er blot et plaster på såret.

I virkeligheden får du i stedet oftest ødelagt din ferie, fordi din stress er insisterende og ikke lader dig være i fred.

Ferie er ikke nok til at mindske stress. Der skal andre midler til.

 

Lær stresshåndtering

 

Det bedste du kan gøre, er at lære stresshåndtering.

Et coachingforløb i stresshåndtering lærer dig de bedste og velafprøvede teknikker til mindre stress i livet. Du lærer at spotte, håndtere og forebygge stress – og du lærer hvad der faktisk sker i kroppen når du får stress.